Kun sivustosi näkyvyys ja löydettävyys google.fi:ssä on sinulle tärkeätä

Miten teen sivuston sisäisen hakukoneoptimoinnnin?

etusivulle.fi
Toimivaa hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimointi auttaa Googlen etusivulle

Ohjeet sivuston sisäiseksi optimoimiseksi oikein

”Lue tämä sivu loppuun asti ja opi jotain tärkeätä hakukoneoptimoinnin sivunsisäisestä osasta!”


Sivun sisäinen hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston itsensä saattamista parhaimpaan mahdolliseen kuntoon, jotta Google löytää sen ja arvostaa sen laatua.

Miten sivuston rakenne ja sisältö toimivat hakukoneoptimoinnissa?

Sivuston optimointi Googlen mieleiseksi edellyttää kahdelta osa-alueelta toimivuutta: yhtäältä sivuston sisällä olevien elementtien teknistä toimivuutta ja oikeellisuutta ja toisaalta sivuston ulkopuolella olevien linkkien ja sosiaalisten signaalien hyvyyttä ja relevanssia. Tämä artikkeli käsittelee sivuston-sisäistä optimointi. Jos haluat lukea sivun ulkoisesta optimoinnista, klikkaa edeltä.

Hakukoneoptimointitulos

Kuvassa yllä nähtävissä kuinka etusivulle.fi:n tekemä hakukoneoptimointi johti nopeassa tahdissa asiakkaan kolmen eri termin nousemiseen ensin Google.fi etusivulle ja sitten kaikki kolme termiä saavuttivat sijaluvun 1. (huomaa logaritminen skaala)

Miten sivustonsisäinen optimointi käytännössä toimii?

Sivustonsisäinen tarkoittaa siis niitä kaikkia toimia, jotka teemme oman sivustomme puitteissa: tägien oikean käytön, nimeämiskäytänteen kuville ja videoille sekä yksittäisille alasivuilla, sivuston rakenteen luominen sellaiseksi, että se muodostaa asiantuntijasivuston käypine aiheineen, oikeakielisyyden, teknisen toimivuuden ja turvallisuuden joitain tekijöitä mainitakseni.

Sivustonsisäinen optimointi on aiheena hakukoneoptimoinnin laajin ja siksi sitä käsittelevän sivun on pakosta oltava vain raapaisu aiheeseen, mutta voit klikata lisätietoa aina kunkin aiheen alta.

Hakukoneoptimointitulos on sivustonsisäisestä optimoinnista riippuvainen

Kun sivustonsisäistä optimointia tehdään, on tärkeätä miettiä lukijaa. Millaisen kokemuksen haluamme tarjota lukijalle? Tällöin on usein jo aika hyvin ymmärtänyt mistä hakukoneoptimoinnissa on kyse. Jos sivustomme on suojatun SSL-yhteyden takana ja jos sivusto latautuu nopeasti, tiedämme, että käyttäjämme saa jo näistä hyvän sekä turvallisen kokemuksen. Molemmat tekijät (nopeus ja SSL) ovat myös Googlen rankingtekijöitä. Toisaalta ilmavuus on kaikkien taittajien tavoite ja samoin on laita sivuston taitollisessa näkökulmassa: sivun tulee sisältää kuvia ja otsikkotekstiä, joka rytmittää aihetta ja kuljettaa asiaa eteenpäin ja alaspäin sivua myöten. Mennään siis asiaan.

Optimoidun sivuston teksti

Jos optimoitavan sivuston teksti on oikeakielistä ja virheetöntä, on sillä positiivinen vaikutus optimointitulokseen. Kielen osalta optimoija pidättäytyy yhdessä sivustossa yhdessä kielessä, ja jaottelee erikieliset osiot loogisiksi omiksi kokonaisuuksikseen. Googlen julkilausuttu tavoite on luoda nautittava surfauskokemus niistä sivuista, joista se linkittää hakutuloksissaan ja siksi kielenhuolto on hakukoneoptimoinnissa myös tärkeätä.

Tekstin määrä, siis sivun pituus, on seikka joka tuntuu vaikealta ymmärtää. Kun pyydän asiakkailta 700 – 1000 sanan tekstejä, tulee usein vastaus takaisin: ”tarkoitit kai merkkiä?” Mutta en tarkoita. Sanojen lukumäärä hyvässä asiantuntija-artikkelissa lähtee loogisestikin ajatellen noin 500:stä mutta ylärajaahan ei ole. Ajattele asiaa näin: jos itse uppoudut johonkin hyvään sivuun, eikö niin että toivot sen olevan kattava ja että aihe käsiteltäisiin tyhjentäväsi? Ja silloin on mahdotonta, että tyhjentävä käsittely tapahtuisi 500 merkin sisällä. Tämä yksittäinen kappale sisältää 672 merkkiä, joten miten näin pienessä tilassa voisi pureskella jotain asiaa valmiiksi.

Toinen asia ottaa huomioon on hakusanan esiintyminen sivun tekstissä. Noin 2–4% tekstistä tulee olla eri variaatioita tekstistä (katso LSI alla) ja semantiikka tulee ottaa tässä huomioon. Mutta siis jos koko tekstin pituus on vaikkapa 1.000 sanaa, 2% tästä olisi 20 sanaa, joiden tulisi olla hakusanatermejä eri muodoissaan. Yleisen käsityksen mukaan vielä 40 sanaa (eli 4%) olisi turvallinen määrä, mutta tällöin ollaan ylärajoilla varsinkin, jos sivuston url on ns. EMD. Lue erikseen EMD:stä.

Hakukoneoptimoidun sivuston kuvat ja videot

Google toivoo multimediallista kokemusta sivustojen ylläpitäjiltä. Google haluaa nähdä kuvia sekä videoita ja minimissään ainakin jompaa kumpaa lajia.

Kun pohdit omaa strategiaasi kuvien ja videon suhteen muista ainakin tämä: tiedostonnimien tulee olla hakutermisi mukaisia. Jos esimerkiksi optimoit hakutermille ”vaihtoauto helsinki”, tulee ao sivulle olevien kuvien ja videoiden nimien kuvastaa tätä. Tällöin kuitenkin pitää pitää mielessä variaatio eli ”LSI Keywords” -periaate. Latent Semantic Indexing, eli semantiikka indeksoinnissa, on Googlen nykytapa lukea sivustoja. Tällöin saman hakutermin käyttäminen uudestaan ja uudestaan on ylioptimointia ja parempi tapa lähestyä asia on hakea synonyymejä, siis samamerkityksisiä sanoja osaksi hakutermien listaa. Tällöin median nimet edellisellä hakutermillä voisivat olla:

  • vanha-auto-mazda626-helsinki.png
  • vaihtoautoliike-herala-helsinki.jpg
  • osta-vahan-ajettu-vaihtoauto-helsinki.mp4
  • kaytetty-auto-meilta-herala-helsinki.png
Tiedostonnimet ilman ääkkösiä kääntyvät suomessa siten, että a vastaa ä:tä ja o vastaa ö:tä ja suositukseni on edelleen nettisivujen teon yhteydessä pidättäytyä ääkkösistä filenimissä.

Olennaista on siis huomata kuinka samaa asiaa pyöritellään eri näkökulmista ja kuinka yritämme välttää liikaa käyttämästä tarkkaa hakutermiä, jota sitäkin toki tulee käyttää sivun teksteissä.

VIHJE: Lue miten rel=”nofollow” toimii.

Hyvä kirjasto toimivia tapoja toteuttaa optimointia Kiitos Torsti Niiranen linkistä!