Kun sivustosi näkyvyys ja löydettävyys google.fi:ssä on sinulle tärkeätä

Käytännön infoa hakukoneoptimointiin SOMEn keinoin

etusivulle.fi
Toimivaa hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimointi auttaa Googlen etusivulle

Miten SOME auttaa hakukoneoptimointia?

”Lue tämä sivu loppuun asti ja opi jotain tärkeätä hakukoneoptimoinnin ja SOMEN suhteesta!”


Miten hakukoneoptimointi tehdään oikein kun kerran oikoteitä ei ole?

Miten siis sosiaaliset signaalit toimivat hakukoneoptimoinnissa?

Hakukoneoptimointi ottaa huomioon internetin kokonaisuutena ja se pohtii sitä mikä on luonnollista ja mikä puolestaan ei ole luonnollista. Onko esimerkiksi luontevaa joltain sivustolta se, että se on useiden satojen ja tuhansien linkkien kohteena ja samalla sillä ei ole yhtään mainintaa SOMEssa? Googlen vastaus tähän dilemmaan on selkeä: ”Ei tietenkään se olisi luonnollista” ja siksi iso G edellyttää, että hyvin sijoittuvalla sivustolla tulee olla sisään johtavien linkkien lisäksi some-signaaleja, kuten mainintoja Twitterissä, mainintoja Facebookissa ja tietysti mainintoja Google-plussassa. Näistä tärkein rankingtekijä on viimeksi mainittu.

Ostamalla meiltä hakukoneoptimointipalvelusi ja SOME-palvelusi pääset Googlen etusivulle

Mistä sosiaalisia signaaleita oikein voi saada?

Sosiaaliset signaalit käytännössä: Facebook, Twitter ja kumppanit

Ikuinen muna-kana-ongelma kohtaa tuoretta sivustoa tässäkin kohtaa: miten uusi ja tuntematon sivusto voi saada sosiaalisia signaaleita kun niitä ei ole? Alussa sivuston tulee saada lähiryhmät kommentoimaan ja jakamaan sen osoitetta esimerkiksi Facebookissa. Jokainen FB:n käyttäjä osaa leikkaa-liimata sivuston osoitteen omaan profiiliinsa ja jo muutamien tuttujen työllä voi olla suurta arvoa. On tietysti muistettava, että kaikkia linkkejä ei indeksoida ja siksi aina ja varmasti osa kommenteista ”menee hukkaan”. Tässäkin siis enemmän on enemmän ja useampi maininta tuottaa todennäköisimmin tulosta. Linkin on varminta olla vain sivuston URL ja siihen liittyvä lyhyt kommentti.

SOME-maininnat auttavat Googlen etusivulle

Google ei tykkää kuitenkaan siitä, että käytetään ns. black hat -taktiikoita, että siis ostetaan sosiaalisia mainintoja. Oma kokemukseni on kuitenkin se, että ostamalla mainintoja voi saavuttaa hyviäkin tuloksia. Täytyy vain olla tarkkana mitä kanavia käyttää, jotta ei polta näppejään työn tuoksinassa.

SOME-maininta Twitterissä auttavat Googlen etusivulle

Esimerkiksi Twitterin signaalit Google hakee 2015 alkaen suoraan Twitterin feedistä, joka suoltaa jopa 9000 tviittiä sekunnissa. Nämä viestit Google indeksoi ja ryhmittelee omien parametriensä perusteella. On huomionarvoista huomata, että Google neuvotteli tästä oikeudesta pitkään, joten oletettavasti painoarvo tällä sosiaalisella signaalilla on hyvä. Vihjeenä voitaisiin mainita se, että oman Twitter-tilin osoitteen buustaaminen on kannattavaa ja siitä voi saada arvokkaan lähteen sivunulkoisia linkkejä varten.

Kun sitten sivustosi suosio kasvaa ajan mittaan, alkaa SOME-signaaleita tulla itsestään ja asian kiireellisyys helpottaa. Se ei katoa, mutta se helpottaa. On nimittäin muistettava myös se, että signaaleita tarvitaan jatkuvasti sillä hakukoneoptimoinnin kannalta olisi luonnotonta, mikäli sosiaaliset signaalit loppuisivat jossain vaiheessa kokonaan. Pyri siis kampanjoinnissasi siihen, että organisaatiosi tuottaa itsestään pyyntöjä SOME-maininnoista ja että koko sosiaalisen median strategiasi sisältää jaot sekä maininnat joissa sivustosi URL on mukana. Facebook-näkyvyys ei siis saa olla vain Facebook-sivusi tykkäämistä, joskin sekin auttaa.

Vihje: Tämän sivuston jakopainikkeet ovat kiitoksin netistä lainattua, kuinkas muuten. Voit itsellesi ladata vastaavat täältä: https://simplesharebuttons.com/html-share-buttons/


Ylipäätään tähänkin aiheeseen pätee sama kuin kaikkeen hakukoneoptimointiin. Jos aiot käyttää sosiaalisia signaaleita (ja suositus on niiden käyttäminen) on parasta tehdä sivustosta niin hyvä, että se automaattisesti tuottaa ihmisissä positiivisia viboja ja siten itsestään auttaa sivuston leviämisessä. On myöskin selvää, että on parasta käyttää automatisoivia työkaluja, joilla sosiaalinen jakaminen tulee helpommaksi. Sillä tavoin iloinen kävijä jakaa osoitteesi halutessaan auttaa muitakin löytämään sivustoja, jotka ovat avuksi.