Kun sivustosi näkyvyys ja löydettävyys google.fi:ssä on sinulle tärkeätä

Käytännön infoa hakukoneoptimointiin

etusivulle.fi
Toimivaa hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimointi auttaa Googlen etusivulle

Miten rel=”nofollow” auttaa hakukoneoptimointia?

”Lue tämä sivu loppuun asti ja opi jotain tärkeätä hakukoneoptimoinnin ja rel=”nofollow” -tägin suhteesta!”


Miten hakukoneoptimointi tehdään oikein kun kerran oikoteitä ei ole?

Miten siis rel=”nofollow” -tägit toimivat hakukoneoptimoinnissa?

Hakukoneet kuten Google indeksoivat kaikki sivut seuraavalla periaatteella:

Hakukone tarvitsee toimiakseen perusinfrastruktuurin, joka koostuu indeksointirobotista, joka ryömii läpi koko internetin sivustoston tietyin väliajoin ja lisäksi taustapalvelinjärjestelmästä, joka tallentaa näiden ryömintähakujen tuloksista syntyvän tietomassan eli indeksin nopeatoimisiin tietokantoihin joista tulokset ovat myös palautettavissa olennaisuusjärjestyksessä miljoonille ja miljardeille eri hakusanoille sekä niiden yhdistelmille miljardeja kertoja päivässä. Toimivan järjestelmän luominen on ymmärrettävällä tavalla kallis ja teknisesti vaativa tehtävä kun jo pelkästään Googlen indeksin koko on 97.656 teratavua.

Hakukonevertailu:Googlen indeksi vastaan Bing joulukuulta 2013

Indeksointirobotti on tietokoneohjelma, jolle annetaan tehtäväksi tietyn ajallisen frekvenssin ja tuoreuden takaavan kaavan perusteella tutkia jokin aihepiiri tai jokin sivusto taikka sivuston yksittäinen alasivu.Ohjeensa toiminnalle hakurobotti saa omistajaltaan, siis hakukonepalvelun määräyksenä ja toisaalta kullakin sivustolla olevasta robots.txt -tiedostolta.

Hakukonepalvelu kerää robotin avulla konvertoidun tallenteen kaikesta tiedosta, jonka robotti löytää. Tallenteen tuoreus ja sen kattavuus taataan aritmeettisten kaavojen ja toimintasääntöjen avulla siten, että robotin resurssit hyödynnetään maksimaalisen tehokkaasti. Sanojen kantasanat tunnistetaan. Täten luodun tallenteen avulla hakukoneen taustajärjestelmä luo indeksin kaikista ryömimistään internetin sivuista poistaen muun muassa yleisimmät ja turhat sanat tilastotieteellisin ja muin perustein.

Kerätessään indeksiä hakurobotti tekee samanlaisia hakuja sivustoihin kuin tavallinen käyttäjäkin tekisi. Se lataa ensin perussivun juurihakemistosta ja seuraa sitten juuresta löytyviä linkkejä sivustoa aina syvemmälle ryömien. Linkit muille sivustoille tallennetaan myös. Aina uuden sivun löytäessään robotti tallentaa tuloksensa taustapalvelimelleen.

Aina tullessaan uudelle sivustolle, jonka siis omistaa joku muu taho kuin hakukonepalvelu, robotin tulee lukea robots.txt -tiedosto, jos sellainen on, ja seurata tiedoston antamia ohjeita siitä, mitä sivustolla saa indeksoida ja mitkä tahot saavat sivuston indeksoida. Jos esimerkin vuoksi robots.txt -tiedosto sulkee hakuroboteilta pois hakemiston /sisainen/, ei robotilla ole oikeutta indeksoida tuota alahakemistoa. On robotin itsensä valinta noudattaako se indeksointikieltoa.

Lähde:https://omaapp.fi/google-internetajan-imperiumi/

Kun robotti, esim Googlen ”GOOGLEBOT” tay Yahoon ”SLURP” indeksoivat sivuja, ne etsivät robots.txt-tiedoston ohella yksittäisistä sivuista tägejä, jotka ohjaavat sivujen indeksointia tai sivuilta löytyvien linkkien hyödyntämistä linkkihyvän hyödyntämisessä. Linkkihyvä (link juice) on Googlen sivujen keskinäisen hyvyyden johdatusmetodi, jolla jollain sivulla oleva linkkihyvä seuraa linkkiä ulos sivusto jos linkki on do follow ja päinvastaisesti linkkihyvä ei seuraa ulos sivusta jos linkki on nofollow. Tästä seuraa tietysti logiikka pitää linkkihyvä sivuston sisällä koska siitä on etua hakukoneoptimoinnissa ja siksi linkit ulos varustetaan rel=”nofollow” -tägeillä kun emme halua päästää linkkihyvää valumaan ulos sivusta.

Entä jQuery ja nofollow?

jQuerylla lisätyt rel=”nofollow” -tägit, toimivatko ne?

Kysymys on siis siitä toimiiko esimerkiksi tämä:

<script>
$(’a[href^=”https”]’).attr(’rel’,’nofollow’);

$(’a[href^=”http”]’).attr(’rel’,’nofollow’);
</script>

Olisi luonnollisesti helpompaa tehdä esim raaka-html-koodia tai mitä tahansa koodia ylipäätään, kun linkkejä ei tarvitse joka kerta erikseen kirjoittaa auki nofollow-muotoon.

Mutta jQuery-nofollow-tägit eivät toimi, on kuitenkin vastaus. Kun tägi lisätään JacaScriptillä DOMiin, Google on jo indeksoinut sivun ja rel=”nofollow” -ominaisuuden seurauksin, että nofollow:ksi tarkoitetutkin linkit indeksoidaan normaaleina. Lue tämä artikkeli aiheesta.

Ehkä helpoin tapa tehdä koko sivu aina kerrallaan nofollow:ksi on käyttää META Robots -tägiä. Tällöin mikään linkki ao sivulla ei ole do follow vaan jokainen on nofollow.
<meta name=”robots” content=”nofollow”>

Tältä näyttää meta robots nofollow -tägi

Esimerkiksi tässä kuvan tapauksessa kyse on cPanelin sivusto, joka on kielletty indeksoinnilta (true tila) mutta linkit siitä ovat do follow (false tila)

Lue lisää robots-tägin kanssa käytettävistä vaihtoehdoista Joostin sivuilta.

Chromeen saatava lisäosa joka näyttää rel nofollow tägin suoraan linkissäSelaimiin ja vaikkapa Chromeen saatavilla on lisäosa joka näyttää rel nofollow tägin suoraan linkissä. Tästä on apua kun selvitätä mitkä sisään tulevista linkeistä ovat mitäkin tyyppiä. Huomaa kuvassa yllä punainen katkoviiva sanan ”artikkeli” ympärillä. Tuo tägi on merkitty rel=”nofollow” ja voit tarkistaa asian omalla selaimellasi katsomalla tämän sivun lähdekoodin.

VIHJE: Lue artikkeli Hakukoneoptimointi, lähdekoodi ja tägit.

Tältä näyttää rel nofollow -tägi lähdekoodissa

VIHJE: Moni sivujentekijä laittaa linkkinsä sivuston alapalkkiin, footeriin, mutta tiesitkö että se on Googlen säännöissä kiellettyä?

Jos käytät asiakassivuissasi footer-linkkiä omille sivuillesi, lue miksi rel=”nofollow” on ainoa oikea linkitystapa!

Google neuvoo: nofollow aina designed by linkit

Luonnottomat ja luonnottomalta vaikuttavat linkit ovat Googlen kieltolistalla. Milloin olet jonkin suhteen rajamailla, käytä nofollow-atribuuttia. Tyypillinen tapaus, jossa moni designer tekee virheen, on kun suunnittelee asiakkaalleen hienon nettisivuston ja sitten lopuksi laittaa ikään kuin tavaramerkkinään footeriin linkin omille sivuilleen…Jos siis mainostoimiston tai designerin ominaisuudessa laitat asiakassivuillesi linkin, jonka kohteena on oma sivustosi, merkitse se atribuutilla rel=”nofollow”. Missään nimessä ankkuritekstiin ei tule laittaa muuta kuin URL (ei siis hakusanoja).

EI NÄIN:

Google neuvoo: nofollow aina designed by linkit. ei siis näin...
Lue koko artikkelini siitä miksi designereiden tulee merkitä footerlinkit nofollow…

Miten siis käyttää rel nofollow atribuuttia sivun linkkihyvän varjelemiseen?

Sivun otsikko kysyi: ’Miten rel=”nofollow” auttaa hakukoneoptimointia?’ ja suoranaisesti se auttaa siten, että se estää linkkihyvää virtaamasta ulos yksittäisestä sivusta. Ajatuksena on kerätä linkkihyvää ulkopuolelta oman sivun ja oman sivuston mahdollisimman paljon ja sitten varjella sitä läikkymästä muualle kuin mihin sitä haluamme ohjata omilla päätöksillämme. Tyypillisesti haluamme osan linkkihyvästä tärkeille alasivuillemme ja siksi kun teemme etusivulta linkin tietylle alasivulle, annamme sille osan sivuston keräämästä hyvästä juurikin tuolla linkillä. Tietyllä tavalla logiikka toimiikin oikein: kun teemme valikkolinkin jollekin sivulle, teemme samalla päätöksen antaa sille osan linkkihyvästämme. Ellemme sitten merkitse valikon linkkiä rel=”nofollow” jolloin sivulle voi edelleen klikata, mutta sinne ei valu hyvää.

Googlen säännöt myös kieltävät tietyt keinotekoiseksi katsottavat toimenpiteet ja siksi on hyvä myös ymmärtää se osa linkkihyvän karkaamisesta, joka on sivustosi suojeleminen huonolta vaikutukselta. Googlen silmissä huonolaatuiset spämmäyssivustot ja vastaavat ovat lähde huonolle maineelle ja niistä tuleva linkki, joka on do follow, johtaa tuon tahran sinunkin sivustoosi. Sivuston ylläpitäjänä on siis ymmärrettävä suojautua linkeiltä, jotka tulevat huonoilta sivuilta ja se tapahtuu sillä, että jos lähdesivu on huono ja sieltä tulee kuitenkin linkittää sivuillesi jostain syystä, on pidettävä huoli siitä, että tuo linkki merkitään atribuutilla rel=”nofollow”.

Mainosbannerit tulee myös merkitä rel=”nofollow” linkeillä. Jos siis esimerkiksi luot sivustoa, jolla haluat hyötyä suuresta liikenteestä ja näyttää klikattavia mainoksia, oman etusi vuoksi pidä huoli, että kaikki mainokset ovat nofollow.

Lue myös artikkelini siitä miksi designereiden tulee merkitä footerlinkit nofollow asiakassivustoillaan

Lopuksi tuore linkkivinkki: