Mainemarkkinointi Googlen aikakaudella

Mainemarkkinointi on uusi mutta tärkeä sana markkinoinnin työkaluvalikoimissa, ja Googlen de facto monopolin myötä se on osoittautunut tärkeämmäksi kuin mikään muu markkinoinnin muoto. Mainemarkkinointi lyhyesti sanottuna on sitä, että yritys aktiivisesti vaalii sähköisten arvostelujensa laatua ja kehittää koko mainettaan ennakoivalla tavalla sekä erinäisin välinein. Google My Business -listaus on tämän välineen keskiössä.

 

Mainemarkkinointi, mistä siinä on kyse?

Yrityksen maine on sen oikeasti ainoa myynnin tae. Jos vierekkäin on valittavana kaksi tai kolme eri yritystä, joilla kaikilla on samat tuotteet, mutta joilla yhdellä on viiden tähden maine ja muilla 1–2 tähteä, kukakohan saa kaupat! Ja kerran menetetty maine on lähes mahdoton palauttaa. Siksi mainemarkkinointi edellä sanotulla tavalla on yrityksen maineen vaalimista ennakoivalla tavalla. Ennakointi on tässä keskeinen sana. Ei kuitenkaan minkä tahansa maineen, vaan sähköisen maineen – siis verkosta löytyvien arvostelusivujen kautta ilmenevän maineen vaalimista. Jälleen kerran, on aivan keskeisen tärkeätä, että ymmärrämme sähköisen maineen merkityksen hakukoneiden tultua ostoprosessin osaksi. USA:ssa mainemarkkinointitrendi on jo hyökyallon kokoinen ja tämän asian hallitseminen on liioittelematta kaikkein tärkein yksittäinen tekijä yrityksen markkinointiportfoliossa sen yksinkertaisen syyn takia, että vain oikein tehtynä mainemarkkinointi voi estää yrityksen sähköisen maineen romahtamisen. Ja yrityksen sähköisen maineen romahtaminen on seikka, joka näkyy kaikissa sähköisissä listauksissa.

 

Mainemarkkinointi siis takaa positiivisen maineen ainakin seuraavissa:

  • Hakukonetuloksissa Googlessa (mitä hyötyä on päästä etusivulle, jos siellä kerrotaan surkeasta palvelusta?)
  • Google Maps hauissa
  • Pay per click -mainonnassasi kuten Adwordsissa
  • Google My Business (entinen Google local) sivullasi (yritykselläsi on jo tämä sivu tiesit sen tai et)
  • Yelp-tuloksissasi (tämäkin yritykselläsi jo on vaikket ehkä tiedäkään)

Toisaalta ajattele kääntäen. Mitä jos yrityksesi maine on menetetty huonojen arvostelujen takia ja tuo huono maine näkyy joka kerta kun potentiaalinen asiakkaasi tekee Google haun sinulle tärkeällä hakusanalla? Kuka hullu haluaisi ostaa surkealta toimittajalta? Miksi asiakkaasi ei valitsisi seuraavaa hakutulosta jos sillä on viiden tähden maine ja sinulla ne surkeat arvostelut?