Kun sivustosi näkyvyys ja löydettävyys google.fi:ssä on sinulle tärkeätä

Linkkihyvä eli link juice hakukoneoptimoinnissa

etusivulle.fi
Toimivaa hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimointi auttaa Googlen etusivulle

Link juice eli linkkihyvä on Googlen hyvyyden virta osana PageRank-ideaa

”Lue tämä sivu loppuun asti ja opi jotain tärkeätä hakukoneoptimoinnin ja linkkihyvän suhteesta!”


Miksi Google tarvitsee linkkihyvää eli link juicea ylipäätään?

PageRank ja linkkihyvä

Kun Google.com perustettiin 1998, yksi oivaltavin keksintö oli PageRank, jolla se asetti sivustoja keskinäiseen relevanssijärjestykseen. Google indeksoi roboteillaan käytännössä koko internetin sivu kerrallaan ja määrää näille sivuille sitten tärkeysjärjestyksen suhteessa hakusanoihin. Siten siis yksittäinen sivu voi olla hyvin relevantti vaikkapa hakusanalla ”puuöljy” mutta täysin irrelevantti hakusanalla ”pihalaatoitus”. PageRank yhdistettynä hakusanoihin on koko indeksoinnin ja hakukonelistausten ydin.

Luomansa indeksin pohjalta hakukone kykenee taustajärjestelmänsä avulla palauttamaan jokaisen sellaisen sivun osoitteen, joilla haettu termi ilmenee ja jolla robotti on käynyt. Yhdistämällä eri termien indeksejä ristiin, hakukone kykenee palauttamaan termejä, jotka muodostuvat useista sanoista. Luomalla sanoille merkityksellistä moninaisuutta, hakukone osaa palauttaa saman sanan eri merkityksien perusteella eri tuloksia kun yksittäistä sanaa yhdistetään eri sanojen kanssa. Google kehittää algoritmiaan koko ajan ja yhtenä vuonna algoritmiin tulee liuta muutoksia.
Lähde:https://omaapp.fi/google-internetajan-imperiumi/

Linkkihyvä on kuin neste joka jaetaan linkkien kesken ja hakukoneoptimointi auttaa Googlen etusivulle

Linkkihyvä on kuin neste, joka virtaa tasaosin lähteestään kohti kohdesivuja.
Kuva (c)Mark Kens

Osana tätä muuttuvaa algoritmiaan Iso G käyttää linkkihyvää, englanniksi link juice mitatakseen sivulta toiselle virtaavaa arvokkuutta. Linkkihyvä on kuviteltavissa esimerkiksi litran kannuksi vettä, joka on yksittäisen sivuston yksittäisen alasivun hallussa. Kun ao alasivulta tehdään linkki ulos jollekin toiselle sivulle joka samalla sivustolla taikka kokonaan toiselle sivustolle, tuo koko linkkihyvän litra vettä valuu tuon linkin myötä uudelle sivustolle. Kuta useammasta lähteestä näitä litraisia vesimääriä saapuu yhdelle sivulle, sitä märempi tuo kohdesivu on. Ja tässä anekdootissamme Googlelle on sitä parempi mitä useampi litra vettä valuu yhteen sivuun ja sen sivustoon (tietyin osin). Siis sata litraa vettä on parempi kuin yksi litra vettä. Sata linkkiä sisäänpäin johonkin sivuun on siis parempi kuin kymmenen linkkiä.

Linkkihyvä ei kaikki valu ulos yhteen sivustoon jos muutamasta ehdosta ainakin yksi täyttyy:

  • linkkejä ulos sivulta on useita
  • linkki on varustettu rel=”nofollow” -tägillä
  • sivulla on robots-meta-tägi nofollow

Näissä tapauksissa linkkihyvä joko jakautuu tasaisesti ulos menevien linkkien kesken (useita linkkejä, jotka kaikki do follow) tai linkkihyvä ei virtaa ollenkaan ulos (kaikki linkit nofollow taikka ei linkkejä ulos ollenkaan), tai linkkihyvä virtaa epätasaisesti eri linkkeihin siten, että nofollow-linkit eivät saa linkkihyvää ollenkaan ja do follow -linkit jakavat koko vesilitran tasan keskenään. Esimerkiksi siis neljä linkkiä ulos yksittäiseltä sivulta tarkoittaisi, että jokainen linkki saa 250ml vettä vietäväksi tuliaisinaan kohdesivulle.

Pagerank on kuollut, vai onko?

Itse asiassa on tietyllä tavalla väärin puhua PRstä sillä PageRank on tänä päivänä jäänyt pois päivityksestä eikä sitä ole 6.12.2013 jälkeen päivitetty Googlen toimesta. Tosiasia on kuitenkin myös se, että PageRankin periaate elää edelleen: kuta useampi sivusto linkittää sinuun ulkopuolelta, sitä parempi. Ja hyvyydestä syntyy ”lisäarvo, jota voi mitata”

Tänä päivänä suositellaan käytettäväksi työkaluja kuten Moz ja Majestic, kun haluaa seurata sivustojen keskinäistä hyvyyttä. Niiden avulla on mahdollista vertailla omaa sivustoa muihin ja nimenomaan tehdä tutkimustyötä miksi oma sivusto pärjää paremmin tai huonommin kuin toisen. Sekä Moz että Majestic tekevät työnsä vastaavalla tavalla kuin Google, eli indeksoivat koko internetin ja pyrkivät asettamaan sivut parameterihin perustuen hyvyys järjestykseen. Tietystikin Google on auktoriteetti joka valitsee oman järjestyksensä, muut M&M auttavat mittaamisessa.