Googlen isot päivitykset viime vuosilta ovat Panda, Hummingbird, Penguin ja moni moni muu ja noiden nimien taustalla on systematiikka, joka ohjaa sivustosi pärjäämistä hakukonelistauksessa

Mozin sivuilla on kattavin tietämäni listaus kaikista Googlen tekemistä päivityksistä ja siltä kannattaa aina tarkistaa jos itse huomaat jotain huojuntaa taikka voimakasta liikettä omissa hakukonelistauksissasi. Jos esimerkiksi huhtikuussa 2011 huomasit sivustosi tipahtamisen pois etusivulta ja kokonaan pois listauksista, olisi helppoa huomata, että mitä ilmeisimmin sivustosi sisältä oli huonolaatuista ja siihen oli osunut Panda-päivitys ja silloin oikea tapa nostaa sivusto taas listauksiin olisi nostaa artikkeleiden ja sisällön laatua ylipäätään. Syy- ja seuraussuhde on siis löydettävissä siten, että katsoo ajallisesti milloin muutos listauksissa tapahtui ja sitten verrata tuolloin voimaan tulleen Google-päivityksen tiedossa olevaa sisältöä ja vaikutuksia. Jos tunnistat omassa sivustossasi päivityksen kuvauksessa kerrottuja ongelmia JA jos sivustosi samoihin aikoihin tipahti listauksissa, voit melko suurella varmuudella päätellä päivityksen vaikuttaneen itseesi. Tuolloin korjaustoimenpiteet ovat tarpeen, jotta voit palauttaa aiemman rankingisi.

Yllä mainittu Panda toimikoon esimerkkinä. Panda oli suuren luokan algoritmipäivitys, joka Googlen oman ilmoituksen mukaan vaikutti jopa 12%:iin hakutuloslistauksia ja sen keskiössä olivat heikkotasoinen sisältö, mainosten ja sisällön epäsuhta ja sen vaikutukset alkoivat USA:ssa helmikuussa 2011 vaikuttaakseen Eurooppaan ja sivustoihimme täällä huhtikuussa 2011. Googlen Matt Cutts kertoi heidän pohtineen sellaisia seikkoja kuten olisiko jokin sivu sisällöllisesti riittävän hyvä lehdessä julkaistavaksi, tai onko sivusto autoratiivinen ja sen perusteella Google loi päivityksen, joka kykeni melko tehokkaasti poistamaan listauksiensa joukosta huonolaatuista sisältöä. Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta tuo seikka ei ole mikään ongelma, koska hyvälaatuinen sisältö on perinteisestikin ollut ohjeistuksen keskiössä. Sama asia toisin sanottuna: jos noudattaa oikeita periaatteita, ei edes joudu päivitysten uhriksi, mutta jos taas vetää mutkat suoriksi, päivitykset – yksi kerrallaan – kaventavat elintilaasi ja joudut jossain vaiheessa jonkin niistä kohdalla muuttamaan optimointisalkkusi sisällön.

 

Kuvat yllä kertovat yhden hakusanan tarinan: ”osiris-patsas” oli 28.7.2013 google.fi:ssä listattuna siten, että 5 etusivun parasta sijoitusta olivat

  1. stara.fi
  2. share.fi
  3. viikonloppu.com
  4. fi.wikipedia.com ja
  5. paholaisen-asianajaja.blogspot.com

ja noin neljä vuotta myöhemmin eli 22.6.2017 google.fi:ssä listattuna siten, että 5 etusivun parasta sijoitusta olivat

  1. share.fi
  2. share.fi(2)
  3. www.videoman.gr
  4. trscion.arkku.net ja
  5. paholaisen-asianajaja.blogspot.com

Listauksen sivuista kaksi olivat vielä neljä vuotta myöhemmin samoja kun muut olivat vaihtuneet. Kaksi samana pysynyttä ovat selkeästi artikkeleita ja vieläpä niin, että viitossijan artikkelista on linkki ykkössijoitettuun share.fi:hin, joten Google on päättänyt pitää noita kahta listausta autoratiivisena ja näyttämisen arvoisena. Toisaalta voidaan perustellusti kysyä miksi esim videoman.gr on mukana kun sokeareettakin näkee, että se roskakäännöksiä suoltava sivusto. Mutta yhtä kaikki artikkelimuotoinen sisältö pärjää hakukonelistauksissa hyvin ja sellaiseen panostamalla on suoraviivaisinta päästä hyville sijoille etusivulle.


Lue artikkeli hakukoneoptimoinnin laadullisista kriteereistä 2018: https://yoast.com/stop-pleasing-google/#utm_source=newsletter-november-26-2017