Kun sivustosi näkyvyys ja löydettävyys google.fi:ssä on sinulle tärkeätä

Asiakassivun linkki omallesi pitää olla rel=”nofollow” – näin Google sanoo

etusivulle.fi
Toimivaa hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimointi auttaa Googlen etusivulle

Miksi asiakassivuille alapalkkiin tehtävä linkki tulee olla attribuutilla rel=”nofollow” varustettu?

”Lue tämä sivu loppuun asti ja opi miksi designerin pitää käyttää rel=”nofollow” footer-linkissä asiakassivuillaan!”

Jos käytät asiakassivuissasi footer-linkkiä omille sivuillesi, ole fiksu ja lisää siihen rel=”nofollow” attribuutti!

Kyse ei ole mistään mitättömästä asiasta, vaan vakavasta uhasta oman sivustosi näkyvyyteen. Pureudutaan hieman aiheeseen.

Perinteisesti esimerkiksi widgettien ja ilmaisten sivustoteemojen tuottajat ovat pelanneet peliä, jossa itse tuote annetaan ilmaiseksi ja sitten teeman alalaidassa joka sivulla on linkki teeman tai härpäkkeen tekijän sivustolle. WordPress on varsinainen temmellyskenttä näiden osalta. Tätä on tehty vuosikausia mutta kun Googlelta tuli 2012 Penguin-päivitys pelikenttä meni kerralla uusiksi. Nyt näiden linkitystekniikoiden käyttäjät kärsivät pahasti ja tippuivat rankingeissa. Sillä tavalla kävi myös ilmeisestikin syyttömälle WPMU:lle, jolta katosi hakutulosten tuomasta asiakasvirrasta 3/4 yön yli ja tämä ilmeisestikin vain siksi, että olivat aikanaan tehneet hyvän teeman ja ajattelemattomuuttaan (ehkä?!?!) jättäneet joitain linkkejä merkitsemättä rel=”nofollow” attribuutilla.

Google neuvoo: nofollow aina designed by linkit, muuten tiputus saattaa olla kova kuten WPMU:lla oli, 80% yön yli 4/2012 kun tuli Penguin päivitys

WPMU kuitenkin kykeni palautumaan ja sen liikenne ilmeisestikin palasi entiselle tasolleen. Menemättä yksityiskohtiin, on ainakin osaksi varmaa, että juuri suuren määrän footerlinkkejä laadullisesti huonoilta sivustoilta poistamalla (koska niissä oli lisäksi vielä ankkuritekstiä, joka saattoi Googlella tulla tulkituksi muuna kuin brändinä) WPMU pomppasi takaisin.

Luonnottomat ja luonnottomalta vaikuttavat linkit ovat Googlen kieltolistalla. Milloin olet jonkin suhteen rajamailla, käytä nofollow-atribuuttia. Tyypillinen tapaus, jossa moni designer tekee virheen, on kun suunnittelee asiakkaalleen hienon nettisivuston ja sitten lopuksi laittaa ikään kuin tavaramerkkinään footeriin linkin omille sivuilleen. Tuntuu luonnolliselta tehdä näin ja siltikin kyse on todennäköisesti hakukoneoptimointisääntöjen vastainen ns black hat temppu. John Mueller (English Google Webmaster Central office-hours hangout -video jonka linkki yllä, aikamerkki 19:47) puhui tästä hiljattain. Asian ydin on se, että kyseessä ei ole toimituksellinen linkki, ja siksi se luokittuu epäluonnollisiin ja siis kiellettyyn luokkaan. Yllä mainitun WPMU:n lisäksi esimerkiksi GoDaddy on polttanut näppinsä näillä alapalkkilinkeillä ja muutama muukin suuri sivusto samoin, joten Google kyllä seuraa niitä.

Jos siis mainostoimiston tai designerin ominaisuudessa laitat asiakassivuillesi linkin, jonka kohteena on oma sivustosi, merkitse se atribuutilla rel=”nofollow”. Missään nimessä ankkuritekstiin ei tule laittaa muuta kuin URL (ei siis hakusanoja).

Google neuvoo: nofollow aina designed by linkit. ei siis näin...
Yllä nähtävässä esimerkissä designeri on tehnyt väärin koska linkki on do follow…

Korrektisti merkitty linkki merkitään esimerkiksi näin <a href=”#” target=”_blank” rel=”nofollow”>www.fi.fi</a> ja aivan kuten nettimainontakin on merkittävä nofollow, myös tällaiset tavaramerkit merkitään nofollow. Tällöin keinotekoinen linkitys ei vaikuta linkkihyvän kertymiseen.

Kiitos, että luet sivustoa!

Tässä videossa Googlen Matt Cutts puhuu laajemminkin aiheesta esim widgeteistä jne footerissa.

VIHJE: Jos sinua mietitittää vielä milloin rel=”nofollow” on ns pakko käyttää, voit lukea lisää näistä artikkeleista. Klikkaa alta.

Creative Call tästä, Google itse tästä, Marie Haynes tästä tai SEO Roundtable tästä.Erityisen valaiseva on tämä Glen Allsoppin artikkeli: https://gaps.com/future-of-link-building/