Kun sivustosi näkyvyys ja löydettävyys google.fi:ssä on sinulle tärkeätä

Käytännön infoa hakukoneoptimointiin: miten vältän black hat -optimoinnin leiman

etusivulle.fi
Toimivaa hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimointi auttaa Googlen etusivulle

Mitä merkitystä sillä on mikä on black hat ja mikä white hat -hakukoneoptimointia?

”Lue tämä sivu loppuun asti ja opi jotain tärkeätä hakukoneoptimoinnin ns black hat ja white hat suunnista!”


Miten hakukoneoptimointi tehdään oikein kun kerran oikoteitä ei ole?

Termien määritykset: white hat ja black hat

Termit white hat- ja black hat -optimointi tarkoittavat sitä ovatko hakukoneoptimointitoimenpiteesi Googlen kirjoitettujen ja kirjoittamattomien sääntöjen mukaisia (white hat) tai vastaisia (black hat).

Termi white hat -optimointi kattaa vain ja ainoastaan Googlen hyväksymät ja laajasti optimointipiireissä hyväksyttynä pidetyt toimet. Sallittu toimi on esimerkiksi luonnollisesti syntynyt linkki ulkoa.

Termi black hat -optimointi pitää sisällään selkeästi Googlen kieltämät ja laajasti optimointipiireissä kiellettyinä pidetyt toimet. Kielletty toimi on esimerkiksi pyytää linkki ulkoa ottamalla yhteyttä toisen sivuston ylläpitäjään. Lue lisää linkkijärjestelyistä.

Okei, hieman lisää infoa white ja black hat -järjestelyistä

Black hat, white hat ja Google käytännössä

Mikä on white hat ja mikä black hat optimointia?

Yllä esitetty raakajako white hat ja black hat -optimointityylien välillä on akateeminen ja sen tietää jokainen joka tekee optimointia. Google itse kirjoittaa asian tähän muotoon: ”Linkkijärjestelyt, eli linkit, joiden tarkoituksena on vaikuttaa sivun PageRank-tulokseen tai sijoitukseen Googlen hakutuloksissa, rikkovat Googlen Verkkovastaavan ohjeita. Tähän sisältyvät kaikki toimet, jotka manipuloivat sivustoosi johtavia linkkejä tai sivustossasi sijaitsevia linkkejä.” Lähde

Siis ”kaikki” toimet!! älkää viitsikö, jo pelkästään automatisoitu sisällysluettelo täyttää manipuloinnin ehdon jos ”kaikki” toimet jotka manipuloivat olisivat oikeasti kiellettyjä.

Todellisuudessa jako ei ole näin dramaatinen tai selkeä. Kuten kuvassa vieressä, on paha sanoa onko tekijä white hat vaiko black hat ja siksi puhutaan paljon gray hat -optimoinnista joka ei asetu selkeästi kielletyn eikä selkeästi sallitun puolelle.

Käytännössä voidaankin sanoa, että kaikki optimointi on enemmän tai vähemmän gray hat -tyyppiä, eikä puhtoisen valkoista taikka synkän mustaa.

Puhdas white hat -optimointi

Jos kerran lähes kaikki on harmaata aluetta, eli gray hat, voidaanko joistain toimenpiteistä olla varmoja, että ne ovat puhtaan sallittuja ja siksi white hat Googlen mielestä. Kyllä.

Kun rakennat sivun tällä sivustolla esitellyn mukaisesti, voit olla varma, että toimenpiteet sijoittuvat white hat -alueelle. Jos puhumme jostain toimista, joita itse käytämme asiakkaitamme varten, kerromme aina niiden kyseenalaisuudesta. Tässä kuitenkin lyhyt listaus pääviivoista siitä mikä on täysin varmasti sallittua:

    Sisäisesti:

  • Sivuston ulkonäöllinen viilaaminen sellaiseksi, että se toimii täydellisesti perinteisillä ja mobiililaitteilla sekä avusteisesti esim näkövammaisille
  • Sivuston sisäinen rakentaminen käyttäen rikkaita medioita ja html-tägejä kertomaan sivuston ja yksittäisen sivun sisällöstä sanallisesti ja meta-tietoina
  • Meta-tägien laaja käyttö totuudenmukaisesti Lähde
  • URLien rakenteeseen saa lisätä hakutermin Lähde
  • Otsikko- ja kappale-tägien sisällä esiintyvät hakusanat
  • Tiedostonimien sisällä esiintyvät hakusanat Lähde
  • Asiantuntijana toimiminen, eli pitkät ja yli 1000-3000 sanaa kattavat artikkelit aiheesta jonka tunnet Lähde
  • Videoiden upottaminen sivustoon Lähde
  • Kuvituskuvien käyttö Lähde
  • Skriptein toimivat näytä lisää/vähemmän -painikkeet Lähde
    Ulkoisesti:

  • Vierasblogien kirjoittaminen asiantuntijana ja liitetiedoissa esiintyvät linkit omalla sivustollesi
  • Videopalveluiden kuvaus- ja lisätiedoissa esiintyvät linkit sivustollesi
  • Ulkopuolisen sivuston ylläpitäjän spontaani linkki sivuillesi
  • SoMessa viraalisesti leviävä artikkeli jossa linkki sivustollesi
  • Syvät linkit, eli linkit etusivun sijaan sivuston alasivulle
  • Ymmärrettävästi tämä listaus on vain pintaraapaisu… kannattaa lukea tarkoin Googlen omat ohjeet

Puhdas black hat -optimointi

Ja tietenkin valkoisen vastapooli on puhdas kielletty, eli hakukonepiireissä ns. black hat -optimointi nimellä tunnettu toimintamalli. Se mikä joillekin on mustaa saattaa joillekin olla harmaata.

Tässä myös lyhyt listaus pääviivoista siitä mikä on täysin varmasti kiellettyä:

    Sisäisesti:

  • Hakusana-ylirunsaus, siis hakusanojen ylenpalttinen käyttö Lähde
  • Hakusanojen värityksellinen häivyttäminen lukijan näkyvistä Lähde
  • Mainostägit, jotka eivät ole rel=”nofollow” -merkittyjä
  • Generoitu teksti esim spinningin avulla Lähde
  • Kierot 301-ohjaukset joissa automaattisesti näytetään muuta kuin vierailija luulee näkevänsä Lähde
    Ulkoisesti:

  • Osallistuminen linkkirinkiin, jossa ristiin linkitetään sivustoja Lähde
  • Pyydettynä lisätyt linkit ulkoa sivustollesi Lähde
  • Automaation keinoin tai maksusta luodut linkit sivustolle Lähde
  • Artikkelimarkkinointina tehdyt vieraskirjoitukset Lähde
  • Alatunnisteen (tms ”pakotetut”) linkit kun ne ovat osa tuottamaasi widgetiä tai appia Lähde

Gray hat -optimointi

Gray hat optimointia?

Yllä esitetyn täysin kielletyn ja täysin sallitun välinen alue on ns gray hat optimointia. Tällöin liikutaan tarkkaan määritellyn alueen ulkopuolella. Usein sääntönä harmaan alueen ”riittävän vaaleana pysymiseksi” on tehdä asioita maltilla. Esimerkiksi kelpaa 2016 selkeästi pinnalle noussut Googlen tapa yrittää jallittaa hakukoneoptimointia aktiivisesti tekevät toimijat. Nykyään Google nimittäin seuraa sivusta ulkoa tulevien linkkien kertymistä ja tarkoituksellisesti odottaa ennen kuin antaa niille painoarvoa signaalina. Jos tämän odotusjakson (noin viikko +/-) aikana kokematon SEOttaja luulee, että linkit eivät toimikaan ja alkaa hädissään pommittaa sivustolle lisäisiä linkkejä, on seurauksena Ikaroksen kohtalo: crash’n’burn. Siksi jos aikoo tehdä jotain harmaata, on syytä pitää maltti mukana. Hakukoneoptimointi ei ole hätäisten touhua. Pitää jaksaa odottaa ja pitää analysoida tuloksia. Samalla tulee helpommin väistettyä black hat ja pysyttyä white hat -optimoinnin puolella.